• وبلاگ : عقل آباد|و شايد همان ناكجا
  • يادداشت : مطهري؛ هميشه استاد
  • نظرات : 0 خصوصي ، 7 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ... 

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام عليكم

    منتقد محترم لحن تندي رو انتخاب كردند اما اين تندي رو از جملات شما دريافته اند ابتدا اينكه لحن شما مناسب نيست و با آخرين بند نوشته شده در تناقض است .

    در ادامه اون چه كه با مطالعه ي مطالبتون به ذهنم متبادر شد:

    “شهيد مطهري به اين پرسش پاسخ نداده‏است و چه بسا نمي‏توانسته پاسخ بدهد و حتي در صورت پاسخ، پاسخي قابل اعتنا و البته راه‏گشا نبوده است!”

    در پاسخ بايد گفت ايشان معيار جامعي در دست داشته اند كه ابتدا صحت و اعتبار اون رو اثبات كردند و چون اين معيار جامع است با كمك اون مي توانند به نقد هر مطلبي و نظريه و ديدگاهي بپردازند . اين رو قبول داريد؟

    اما در مورد گرايش به خواندن يك كتاب يا ايجاد يك سوال به نظرم اينجا اختيار در ايجاد سوال نداريم اما در خواندن كتاب داريم .چه بسا ديدن يك منظره سوالي رو در ذهن ما ايجاد مي كنه اما فكر مي كنم جلب توجه ما به اون موضوع و ايجاد سوال همان هدايت است و اينكه ما به دنبال جواب بر آييم يا نه اختياري است و اگر به دنبال پاسخ نباشيم (علي الخصوص در مسايل اساسي مسئوليم و مقصر .) البته اين ايجاد سوال شايد به مشغولياتي كه خودمان در ذهنمان ايجاد كرده ايم وبيشتر اهميت مي دهيم ارتباط دارد.

    پاسخ

    سلام! دوباره اين را مي گويم كه از اين نظرات خوشحالم و از نويسندگان گمنانمشان كمال تشكر را دارم!/ اما در پاسخ شما: بله؛ بنده هم مانند شما بر اين كه شهيد مطهري معياري دارد كه همه چيز را با آن مي سنجند و آن همان اسلام نابي است كه حضرت امام(قدس سره) مي فرمودند ليكن حتماً توجه داريد براي نقد يك تفكر-يا هر چيز ديگري-با صرف داشتن معيار صحيح مشكل حل نمي شود بلكه بايد شناختي همه جانبه از آن موضوع هم داشت. و بنده مشكل را در اين جا مي بينم! شهيد مطهري در نقد مكاتب اخلاقي بسيار خوب پرداخته اند و نقد كرده‏اند و لي منظور من نسبت ما و غرب است! اميدوارم توضيحات كافي بوده باشد و توضيح واضحات نبوده باشد. باز هم از ادامه گفت و گو استقبال مي كنم! چه خوب است كه آدرس پست الكترونيك خود را درج كنيد تا از پاسخ حقير مطلع شويد. با تشكر./