• وبلاگ : عقل آباد|و شايد همان ناكجا
  • يادداشت : خدا ساعت ندارد!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 5 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام
    اين گزاره ي معروف که در پاراگراف اول آورده ايد: " زمان و مکام مخلوق خداست" اشتباه است و بار معنايي عقلي ندارد چرا که زمان مقوله ي است که اصلا وجود خارجي ندارد و درنتيجه خلق خدا هم به آن تعلق نگرفته.
    در اصل زمان يک موجود و مسالهي کاملا ذهني بشر براي درک پيرامون است و البته اين هم دليل بر بي اعتباري آن نيست.
    براي مثال زمان مقوله ايست مانند رياضيات و مثل اينست که بگوييم خدا رياضيات را خلق کرده در صورتيکه زياضيات حتي پايه اي ترين مقولات آن مانند شمارش( اينکه مثلا من 2 درخت ميبينم) ساخته ي ذهن بشر است و اين بدين معني نيست که خدا 2 را خلق کرده بلکه ذهن ما براي تشخيص و تميز به اين شمارش نياز دارد.
    زمان هم اينگونه است، اساس خدا مخلوقي به نام زمان را خلق نکرده بلکه يک امر اعتباري قديمي و ذهني و معتبر است که ما با آن با هستي ارتباط برقرار ميکنيم. ولي اگر مخلوق خداوند بود پس حتما وقايع در حيطه ي آن اتفاق مي افتاد و در فهم و نياز به فهم آن فرقي ميان مجرد و مادي نبود.
    پاسخ

    كلمات و اسماء مخلوق هستند يا نه؟! اعداد يا اسماء ساخته ذهن بشر نيستند كه صرفاً براي كاربردي ايجاد شده باشند. حداقل درباره كلمات و زبان اين را مي توان گفت. البته اين چيزها با خرافاتي كه به عنوان اصل ترقي و تكامل زبان و بشر به خورد بنده و شما داده اند متفاوت است. حالا شايد بتوان گفت زمان مخلوق خدا نيست ليكن بواسطه ماده است كه معني پيدا مي كند. دليل مدرك شما براي اينكه زمان نمي تواند مخلوق خدا باشد چيست؟!